Година спілкування
СВОБОДА ДУМКИ, СОВІСТІ, РЕЛІГІЇ,ПЕРЕКОНАНЬ ТА ВИРАЖЕННЯ ЇХ
Мета. Вчити учнів вживати різні форми висловлювання (прохання, вдячності, вибачення), звертаючи увагу на немовні засоби контакту; розвивати мислення, виховувати культуру спілкування.
Обладнання. Сюжетні малюнки.
Хід заняття.
I. Актуалізація досвіду учнів.
— Які права, вказаі в Декларації, має людина?
— Уявіть, що ви — Президент країни. Які права ви надали б громадянам?
—
II. Повідомлення теми і мети заняття.
III. Бесіда про свободу думки, совісті, релігії, переконань та вираження їх.
Вчитель. Свобода думки, совісті, релігії, переконань та вираження їх — дуже важлива частина прав людини. Ці свободи визначені в статях 18 і 19 Загальної декларації прав людини
Стаття. 18. Ви маєте право сповідувати свою релгію, змінювати її й виконувати її обряди самостійно або разом зіншими людьми.
Стаття 19. Ви маєте право думати, що хочете, говорити, що хочете, і ніхто не повинен забороняти вам це робити.
Вчитель додае важливе уточнення, що така свобода ніколи не повинна йти на шкоду іншим людям, і продовжує.
Вчитель. А більш детально про ці свободи сказано в Міжнародному пакті про громадянські й політичні права. Цей законодавчий міжнародний документ було прийнято на основі Загальної декларації прав людини. Звертаю вашу
увагу на свободу змінювати релігію відповідно до своїх пе¬реконань, а також всюди шукати, отримувати чи поширювати інформацію й ідеї будь-якими засобами й незалежно
від державних кордонів.
Кожна людина має право на свою думку і мусить поважати думки інших людей.
IV. Розвиток умнь і навичок учнів.
Вчитель. Добре вміти ділитися своїми думками не лише з друзями та співвітчизниками, а й з людьми будь-якої іншої країни.
1. Гра «У колі друзів».
Діти сідають у коло, а вчитель ставить завдання: «Уявіть, що ви приїхали на наукову конференцію як представники з різних країн. Кожей із вас повинен виступити з «доповіддю» «Що важливіше в житті людини: навчання чи виховання?»
Діти висловлюють свої думки — можна у формі дискусії.
- Чи є межі для висловлення наших думок і переконань? Що нас може чи повинно стримувати?
- Чи повинні ми завжди мати можливість сказати все, що захочемо?
2. Вірш М.Пригари «Тихенька дівчинка».
Чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю ніког ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка,-
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка - неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар’янки маленькі та косі,
Що в зошиті в Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Та ж я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі – невідомо!
— Як ви думаєте, чому в школі сердяться на дівчинку? Адже вона висловлює свою думку?
— Подумайте, чи приємно іншим чути подібні думки?
Вчитель. Дехто, бажаючи зробити щось корисне, пово¬диться не зовсім делікатно.
3. Сценка «Буратіно і Мальвіна».
Мальвіна. - Здрастуй, Буратіно!
Буратіно. Привіт, Мальвіно!
Мальвіна. Чому ти невеселий сьогодні? Може, завдання не виконав?
Буратіно. Погано я справився з завданням.
Мальвіна. Чому?
Буратіно (викрикує). Тому, що я не вмію себе стримувати.
Мальвіна. А як ти думаеш, чи приємно людям з тобою говорити, коли ти такий сердитий?
Буратіно. Хто не хоче, нехай зі мною не розмовляє. Плакати не буду.
Мальвіна. Буратіно, скажи, будь ласка, як ти розмовляєш?
Буратіно. Що значить — як розмовляю? Звичайно.
Мальвіна. Почекай, нехай діти тобі підкажуть, чи зви¬чайно ти розмовляеш.
(Діти висловлюють свою думку).
Мальвіна. Я помітила, що ти говориш таким тоном не тільки з дітьми, але, на жаль, і з татом Карло.
Буратіно. Може, моя мова й не найкраща. Але я хороший товариш, всім допомагаю, люблю всіх веселити. Тільки дехто жартів не розуміє. Ось вчора, наприклад, іду і бачу: П’эро посковзнувся, як впаде на землю! Я, звичайно, почав сміятися і запитав у нього: «Ну, як посадка выдбулася?» Він чомусь образився й пішов. Що я погане йому сказав? Або ось, вчителька двійку йому за кляксу поставила, а я, щоб розвеселити його заспівав: «Клякса-вакса-гуталін, на носу гарячий блін». Що тут було! Він дуже розсердився. А я ж йога розвеселити хотів!
Мальвіна. Ти недобре зробив. Треба завжди подумати спочатку: чи ти не образиш людину тим, що їй скажеш?
Буратіно. Хіба я один так розмовляю? Я, можна сказати, вчусь у дітей. Ось вони на мене нападають: те правильно, те неправильно. А самі як розмовляють? Нехай скажуть. А, замовклни! Тому що багато хто з них дуже подібний на мене. Хіба не так? Так, так! Через дрібницю називають один од¬ного грубими словами, дражнять, не поступаються один одному. Давайте, діти, не будемо сперечатись, хто гірше, а хто краще поводиться, а просто всі станемо добрішими. Добре я придумайв, Мальвіно?
Мальвіна. Це ти чудово придумав. Недарма в народі го¬ворять: «Слово лікує, слово і ранить». Запам'ятайте це.
— А які ще прислів'я ви знаєте?
Відповіді дітей.
V. Використання знань, умінь і навиків у процесі творчої самостійної роботи.
Розвязування учнями моральних задач. Ситуації зображені на сюжетних малюнках.
1. Великі хлопці тікають від собаки, а маленька дівчинка стоїть і плаче.
2. В автобусі сидить хлопчик, а в цей час заходить бабуся.
3. Один хлопчик впав у калюжу, а другий стоїть і сміється.
Вчитель. Кожен з нас має свої переконання. Це стосується і релігійних переконань. Ще наші прадіди вірили у багатьох богів, у надприродні сили. Пройшов час, і переко-нання людей змінилися. Тепер ми християни і визнаємо єдиного Бога — Ісуса Христа. Але й християнська церква поділена на три течії: православну, католицьку та протестантську.
Деякі учні з нашого класу ходять на протестантські зібрання. I ніхто їм не забороняє цього робити. Тому що ко¬жен мае право на свободу думки, совісті, релігії та переконань. Навіть має право бути атеїстом.
VI. Підсумок заняття.
1-й учень.
В зимовий вечір всі малята,
Коли лягають в ліжко спати,
То під подушкою чекають
Гарних дарунків від Миколая.
А іншим дітям несе сюрпризи
Другий святий у пишних ризах,
Бо вибір є у дітей і дорослих,
Кого на свято просити гостем.
2-й учень.
Коли дивлюсь на хмарки білі
Бачу казок сюжети цілі:
Шубу Снігуроньки й Мороза,
Коней, карету, принца, воза.
А мій найкращий друг Микола
Повідав інше нам довкола.
У хмарах бачити він радий
Білі розкішні барикади.
3 нас кожен має думку власну
I це, гадаю я, прекрасно.
— Про які права людей йшла мова у цих віршах?
— У яких статтях Загальної декларації прав людини вони,
визначені?
|