П`ятниця
26.04.2024
15:36
Форма входу
Категорії розділу
Мої файли [0]
Презентації [3]
Результати навчально-виховної роботи
Виховні заходи [6]
Календарні плани [15]
Тематично-календарне планування навчального матеріалу у 1-4 класах
ДОКУМЕНТАЦІЯ [10]
Нормативно-правові документи, які використовуються вчителем під час роботи
Конспекти уроків [0]
Дидактичні матеріали [7]
Карти, таблиці, набори карток з текстом, цифрами або малюнками, реактиви, рослини тощо, які роздаються учням для самостійної роботи в класі і вдома або демонструються вчителем перед усім класом.
Наочність [1]
Контрольні та самостійні роботи [0]
Все для батьків [3]
Батьківський комітет, побажання, пропозиці.
Батьківські збори [0]
Тематика та матеріали для проведення батьківських зборів
Майбутній першокласник [2]
Пам'ятки, поради для батьків майбутніх першокласників та для всіх, хто цікавиться питаннями навчання та виховання дітей шестирічного віку
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Cайт вчителя початкових класів Ковалюк-Цецури О. О.
Головна » Файли » Майбутній першокласник

Готовність до школи та умови успішного навчання
08.03.2015, 17:34

Дівчатка за всіма психофізіологічними законам дозрівають раніше , ніж хлопчики. Вони більш соціально- адаптивні і посидющі . Хлопчики дозрівають для дисциплінарного шкільного середовища набагато повільніше. Їм треба довше грати , ніж дівчаткам . Хлопчики, які не награлися - це горе для вчителя і суцільні навчальні проблеми для самої дитини. Дуже часто ми зустрічаємо нерівні класи : там сидять готові до навчання старанні дівчатка і маленькі хлопчики , які возять під партою машинки.

Якщо говорити формально, то дитячі психологи виділяють кілька критеріїв готовності дітей до навчання в школі .

1 . Інтелектуальна готовність (здатність до концентрації уваги , уміння будувати логічні зв'язки , розвиток пам'яті , дрібна моторика ) ;

2 . Емоційна готовність (мотивація до навчання, вміння зосередитися , керування емоціями ) ;

3 . Соціальна готовність (потреба в спілкуванні, корекція поведінки в колективі, здатність навчатися ).

В принципі , той інтелектуальний розвиток , який отримує дитина з народження , як у сім'ї , так і в дитячому садку , ті відомості про життя взагалі , які вона отримує з навколишнього оточення , для підготовки до початку навчання в звичайній школі загалом достатні. Будь-яка дитина до закінчення дитячого садка , як правило , вміє рахувати до десяти , знає букви ( може , не всі , але це не страшно) , може в якійсь мірі користуватися логічним мисленням.

До речі , якщо не відмахуватися від питань , які починає вам задавати дитина , і не відгороджувати її від вашого навколишнього дорослого життя - підготовка до школи буде йти природно і без напруги.

Скажімо , якщо ви періодично берете дитину хоча б у магазин , вона може спробувати порахувати , скільки потрібно грошей , щоб купити, наприклад , цукерку ; якщо цукерка коштує одну-дві гривні , то скільки грошей дадуть йому назад , якщо мама вручить йому десять гривнів і дозволить купити цукерку самостійно? Яку цукерку він бажає купити - ось , написані назви , нехай назве хоч би три перші буковки ? ...

Таким чином , дитина навчиться хоча б у першому наближенні читати, рахувати , робити вибір і здійснювати деякі самостійні дії . А це, власне , і є основа підготовки до школи - щоб дитина не просто випалював завчені цифри і букви , а могла зорієнтуватися в ситуації і була  здатна думати.

Вступ до першого класу не завжди і не обов'язково пов'язаний із розвитком . Більш того , дуже часто батьки першокласників скаржаться на те , що дитина , прекрасно малювала в дошкільному віці ,  любила  вчити вірші , постійно щось складати , вигадували , раптом стає млявою , нудною , відмовляється від улюблених занять , вередує. Зазвичай це відбувається , коли навчальне навантаження виявляється надмірним для малюка. Всі його вільні сили в цьому випадку йдуть на подолання складнощів у навчанні .

Перший клас - це , перш за все , письмо . Письмо  забирає стільки сил , що у дітей часто спостерігається регрес в образотворчому мистецтві , в розфарбовуванні розмальовок - це суміжні з письмом види діяльності .

Крім того , треба пам'ятати , що дітей , які вступили до школи раніше визначеного віку , підстерігають складності в курсі математики.

Важливо пам'ятати : розвинена дитина і готова до школи дитина - це не одне і те ж. Навчання - це ті вміння та навички , яким дитину навчили : уміння писати , читати , рахувати. Інтелектуальний розвиток - це якийсь розумовий потенціал , здатність дитини до саморуху , до самостійного навчання , до вирішення проблемних завдань.

Тобто навченість і розумовий розвиток - це аж ніяк не синоніми !

Наприклад , батьки дитини не були стурбовані тим, щоб вона бігло читала або тим більше писала . Їх більше хвилювало , як би навчити її грати в шахи. На момент вступу до школи дитина читає гірше однокласників. Але при цьому володіє такою високою здатністю до навчання, що через кілька місяців легко їх наздоганяє .

Навченість може полегшити життя дитині в перші місяці в школі і навіть створити йому тимчасову успішність . Але в ній же криється і небезпека , що дитині буде нудно вчитися. Крім того , в певний момент резерв навченості виснажиться - на старих запасах довго не проїдеш . Тому краще зосередити свою увагу не на форсуванні навчальних умінь , якими дитина повинна , по ідеї , оволодіти в школі , а на розвитку психічних функцій, що забезпечують здатність до навчання .

А тут , крім уваги, пам'яті , мислення , уяви , моторики руки , важливо розвиток соціальних умінь і навичок.

Адже що таке школа в першу чергу? Система соціалізації, дисциплінуюча система .

У самому доброзичливому навчальному середовищі дитина не зможе успішно навчатися , якщо їй не знайоме слово " не можна". Вона повинна вміти приймати обмеження з боку інших і повинна вміти обмежувати сама себе .

Крім того , до моменту вступу до школи дитина повинна мати певну частку самостійності. Якщо вона вміє швидко читати , але не здатна зав'язати шнурки і скласти портфель , перебування в школі буде ускладнюватися безліччю неприємностей. Існує і ще одна проблема , про яку чомусь не прийнято говорити , - це проблема шкільного туалету .

У першу чергу треба подбати про здоров'я дитини. Плавання , прогулянки , велосипед - це заняття , що сприяють майбутньому успішному вступу в шкільне життя . Про навичках самообслуговування було сказано вище.

Важливо , щоб дитина розвивала в собі вольові якості. Для цього її потрібно привчати доводити будь-яку  розпочату нею справу до кінця.

Найважливіший спосіб розвитку (що відноситься і до мови , і до уваги , і до спілкування , і до пам'яті , і до уяви , і ще до багато чого іншого ) - читати дитині книжки. Потрібно читати (або розповідати ) дітям казки не менше півгодини на день.

Корисні заняття , які змушують працювати фантазію , уяву , самостійну кмітливість : малювання , ліплення, конструювання .

Допомогти батькам самостійно визначити рівень готовності дитини до школи можуть такі критерії з тесту , розробленого американськими психологами :

Оцінка розвитку пізнання .

- Чи володіє дитина основними поняттями: правий-лівий , великий- малий , і т.п.?

- Чи здатна дитина розуміти найпростіші принципи класифікації , наприклад : речі , які можуть котитися , і які не можуть ?

- Чи може малюк утримати в пам'яті і виконати як мінімум три вказівки ?

- Чи може дитина назвати більшість букв алфавіту?

Оцінка базового досвіду дитини .

- Чи доводилося дитині супроводжувати вас у магазин , на пошту , в ощадкасу ?

- Чи була  вона у бібліотеці?

- Чи була у вас можливість регулярно читати малюкові або розповідати історії?

- Чи виявляє дитина інтерес до чого-небудь , чи є у неї хобі?

Оцінка мовного розвитку .

- Чи може дитина назвати і позначити основні навколишні предмети?

- Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих ?

- Чи може дитина пояснити , для чого служать різні речі: пилосос , холодильник , стіл і т.п.?

- Чи може дитина пояснити , де розташовані якісь предмети: на столі , на стільці , на підлозі , біля стіни і т.п.?

- Чи може малюк розповісти історію , описати випадок, який з нею стався?

- Чітко дитина вимовляє слова ?

- Правильна мова дитини з точки зору граматики ?

- Чи здатна дитина брати участь у загальній розмові , розіграти якусь ситуацію ?

Оцінка рівня емоційного розвитку.

- Чи виглядає дитина веселою (удома і серед товаришів) ?

- Сформувався у дитини образ про себе як людину , яка багато що може ?

- Чи легко малюкові " перемкнутися" при змінах в звичному розпорядку дня , перейти до рішення нової задачі ?

- Чи здатна дитина працювати самостійно , змагатися у виконанні завдань з іншими дітьми?

Оцінка вміння спілкуватися.

- Чи включається малюк у гру інших дітей , чи ділиться з ними?

- Дотримується дитина черговості , коли цього вимагає ситуація?

- Чи здатна дитина слухати інших не перебиваючи ?

Оцінка фізичного розвитку .

- Чи добре дитина чує ?

- Чи добре вона бачить?

- Чи здатна дитина посидіти спокійно протягом деякого часу?

- Чи є у неї розвинена координація моторних навичок , наприклад , чи може малюк грати в м'яч , стрибати , спускатися і підніматися по сходах?

- Чи виглядає дитина бадьорою і захопленою ?

- Чи виглядає дитина здоровою , ситою?

Зорове розрізнення .

- Чи може дитина ідентифікувати схожі і несхожі форми? Наприклад , знайти картинку , несхожу на інші?

- Чи може дитина розрізняти букви і короткі слова , наприклад б- п , кіт - рік ?

Зорова пам'ять.

- Чи може дитина помітити відсутність картинки , якщо їй спочатку показати серію з трьох картинок , а потім одну прибрати ?

- Чи знає дитина власне ім'я і хоча б шість -вісім назв предметів , які зустрічаються їй в повсякденному житті?

Зорове сприйняття.

- Чи здатна дитина розкласти по порядку ( в заданій послідовності) серію картинок ?

- Чи розуміє дитина , що читають зліва направо ?

Рівень слухових здібностей .

- Чи може дитина повторити за дорослим кілька слів або цифр?

- Чи здатна дитина переказати історію , зберігши основну думку і послідовність дій ?

Оцінка відношення до книг .

- Чи виникає у дитини бажання подивитися книги самостійно?

- Чи уважно і з задоволенням вона слухає , коли ви читаєте їй вголос ?

- Чи задає дитина питання про слова - що вони означають і т.п.?

Загальна та психологічна готовність.

Чи може ваша дитина :

- Пояснити за допомогою слів , а не показуючи пальцем , чого вона хоче ?

- Висловлюватися зв'язно , наприклад , " покажи мені ..."

- Розуміти сенс того , про що їй читають?

- Чітко вимовити своє ім'я ?

- Запам'ятати свою адресу і номер телефону?

- Писати олівцем або крейдою на папері ?

- Користуватися фарбами , пластиліном , кольоровими олівцями , фломастерами ?

- Вирізати ножицями з тупими кінцями , причому рівно і не поранившись ?

- Слухати і слідувати отриманим вказівкам ?

- Бути уважним , коли хтось з нею розмовляє?

- Зосередитися хоч на десять хвилин , щоб виконати отримане завдання ?

- Радіти , коли їй читають вголос або розповідають історії?

- Позитивно оцінювати : я - людина , яка багато що може ?

- " Підлаштовуватися " , коли дорослі змінюють тему розмови ?

- Виявляти інтерес до оточуючих її предметів ?

- Ладити з іншими дітьми?

Категорія: Майбутній першокласник | Додав: Гречанка
Переглядів: 510 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar