2. До поданих іменників добери пару з протилежним значенням. Пари запиши. Біля кожного іменника у дужках познач рід.
Початок бідність
Батьківщина кінець
багатство чужина
безсмертя забуття
свято поневолення
визволення будень
Зразок: Початок (ч. р.) – кінець (ч. р.)
3. Спиши. Встав потрібні букви. Підкресли власні іменники.
У різних (К, к)раїнах світу існує чимало свідчен_ вселюдс_кої шани до (У, у)країни й (У, у)країнців. В (А, а)нглії є в_личний пам_ятник (К, к)нязю (В, в)олодимиру.
(Ф, ф)ранція береже пам_ять про (Д, д)оньку (Я, я)рослава (М, м)удрого, яка була французькою королевою. У (К, к)анаді, (А, а)мериці, (А, а)ргентині побудовані пам_ятники (Т, т)арасові (Ш, ш)евченку.
3. Спиши умову задачі. Черепахи живуть до 350 років, а кити – до 70 років.
Вибери та допиши питання, щоб задача розв’язувалася дією віднімання.
У скільки разів черепахи живуть довше за китів?
Скільки всього років можуть прожити черепаха і кит разом?
На скільки років менше можуть прожити кити?
Розв’яжи задачу.
4. 6 кг бананів коштують 30 грн. Скільки коштують 9 кг бананів? (Розв’яжи задачу з коротким записом та поясненням)
5. За 5 пакетів рису заплатили 20 грн. Скільки потрібно заплатити за 8 таких пакетів? (Розв’яжи задачу з коротким записом та поясненням)
6. На прикрашання торту і тістечок кулінар затратив 35 хв. Скільки тістечок прикрасив кулінар, якщо на прикрашання торту він затратив 15 хв, а на кожне тістечко по 4 хвилини?
7. Столяр на виготовлення столу і 6 табуреток затратив 17 годин робочого часу. Скільки часу було затрачено на виготовлення однієї табуретки, якщо для виготовлення столу знадобилося 5 годин робочого часу?
8. На фабриці за перший квартал року пошили 374 дитячі костюми і 270 костюмів для дорослих, а за другий квартал – 278 дитячих костюмів і 154 костюми для дорослих. На скільки більше костюмів пошили за перший картал?
1) Від якого числа треба відняти 390, щоб вийшло 280?
2) На скільки треба зменшити число 600, щоб одержати 70?
3. У січні в шкільній їдальні використали 120 кг картоплі, у лютому – на 90 кг більше. Скільки всього кілограмів картоплі використали за ці два місяці? (Розв’яжи з коротким записом та поясненням).
4. Дмитрик зібрав 50 поштових марок. На одну сторінку альбому він розклав 10 марок, а решту – розклав по 8 марок на сторінці. Скільки сторінок в альбомі зайняли марки?
5. У першому будинку 4 під’їзди, по 8 квартир у кожному, а в другому – 72 квартири. Скільки всього квартир у цих будинках? (Розв’яжи з коротким записом та поясненням).
6. 20 морквин зв’язали в 4 пучки, порівну в кожний. Скільки таких пучків можна зв’язати з 30 морквин? (Розв’яжи з коротким записом та поясненням).
7. Хлопчик розклав 40 марок на 5 аркушів, порівну на кожний. Скільки таких аркушів потрібно, щоб розкласти 32 марки? (Розв’яжи з коротким записом та поясненням).
3. Прочитай слова. За допомогою префіксів роз-, без-, добери до них спільнокореневі слова з протилежним значенням. Запиши слова парами й виділи в них префікси.
Взутися - … осідлати - …
сильний - … рогатий - …
одягнутися - … вусатий - …
крилатий - …
4. Спиши. Визнач пропущені орфограми. Згадай правила і встав букви. Познач у словах префікси роз-, без-, з-, с-.
За лісом ро_кинулось в_личезне поле. Сонце _хилилось на захі_, _котилось в сині хмари. _нявся вихор і помчав по бе_крайн__му полю. На полі _тихло. Не ш_л_стить листя. Не чути щебета__я пташок, д_юрча__я струмочка. _вузився горизонт, важко повис над ланами. Знову налетів вітер і сердито, бе_жалісно погнав хвилі на далекі пагорби. Знов _темніло.
5. Спиши. Визнач пропущені орфограми. Згадай правила і встав букви.
Уночі раптом випав сніг. Він засипав дороги, подвір_я, прим_яв до з_млі кущі та гі___я д_рев. Ранком усе населе__я с_ла вийшло ро_ч_щати стежки та доріжки. Та коли піднімався вітер, усе знову було ро_кидане. Сніг ніби грався з люд_ми, щедро ро_к_даючи свої запаси.
Зам_тіль _тихла. Мороз почав сил_но морозити з_млю. Так прийшла з_ма.
3. Перше число 42, а друге – у 6 разів менше. На скільки друге число менше, ніж перше?
4. Першого дня слюсар за 7 годин виготовив 42 деталі. Другого дня він за годину виготовляв на 2 деталі більше. Скільки деталей виготовив слюсар другого дня за 5 годин?
5. В їдальні за 4 дні використали 16 кг цибулі, а картоплі кожного дня використовували на 5 кг більше. Скільки кілограмів картоплі використали за 8 днів?
6. Хлопчик за 5 днів прочитав 45 сторінок. Скільки сторінок за 6 днів прочитає дівчинка, якщо буде читати щодня на 2 сторінки менше, ніж хлопчик?
7. Знайди значення виразу 28 : х, якщо х = 4; х = 7.
1. До поданих слів добери за зразком антоніми. Запиши. Познач корінь і префікс.
Схід – захід заніс -…
вхід - …. зачинити - …
влетів - … закопати - …
2. Від поданих слів за допомогою префіксів за-, пере-, від-, до-, при- утвори нові слова. Добери до кожного з них залежні. Запиши словосполучення. Познач префікси у словах.
Летіти, нести, вести, везти.
Зразок: Залетіти в сад, перелетіти через поле…..
3. Спиши. У виділених словах познач префікси.
Скоро сонечко пригріє, потечуть струмки,
Темний гай зазеленіє, зацвітуть квітки.
Підем ми з тобою в ліс на цілий день
І натішимось весною, і наслухаємось пісень.
О. Олесь
Давно вже літечко пройшло, доволі бігати, гуляти…
Садок снігами замело: тепер учімося читати,
Щоб нам не соромно було себе на люди показати.
О. Олесь
4. Прочитай. Згадай правила і встав букви. Спиши.
Біля нашого с_ла протікає ш_рока річка. Вона біжить між з_леними луками. З бере_ків зад_вились на свою вроду в_сокі бері_ки.
Ще не зійшло сонце. Ще дрімає очере_. Раптом ранішню тишу прорізала бли_кавиця. Почали пустувати окунці й коро_ці. А з оч_ рету випл_ває блискуча качка. Крякне качка. І з зел_ні випл_вають її пухнасті малята. Чудовий схі_ сонця на річці!
Спиши слова, добираючи до них спільнокореневі. Познач корінь .
Возик – віз садок - …
Ножик - … горбок - …
Льодок - … дзьобик - …
Спиши. Випиши виділені слова. Зміни їх так, щоб у корені відбулося чергування.
З гілок тополь злітає листя, кружляє й падає до ніг.
Уперше діти урочисто переступають цей поріг.
Впав листочок на став, в осоці заблукав.
Та знайшов той листок наш меткий павучок.
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ
Запиши за поданими звуковими моделями слова. Добери до них перевірні.
[ к’ і х т’ і ] - … - … [ н’ і х т’ і ] -… - …
[ л е х к и й ] - … - … [ м о л о д’ б а ] - … - …
[ п р о з’ б а ] - … - … [ к о з’ б а ] -… - …
Спиши. Визнач пропущені орфограми. Згадай правила і встав букви.
З…ма. Ліс нагадує цікаву книжку. Кожен звір зал…шає на снігу свій слід. Під старим дубом тонен…ку мережку слідів зал…шила мишка. Вона ж…ве в дуплі у стовбурі дуба. Під час полюва…я слід проклала куниця. Біля сосни видно залишки сніданку лосів. А поруч тупцювали стрункі ніжки мален…ких козуль.
Одна майстриня вишиває за день 2 серветки, а друга – 3. За скільки днів вони разом вишиють 30 серветок?
Один кран за хвилину наповнює 4 відра води, а інший – 2. За скільки хвилин можна наповнити 42 відра, якщо одночасно відкрити обидва крани?
У кіоску залишилося 42 кавуни, а продали в 6 разів менше, ніж залишилося.Скільки кавунів було в кіоску спочатку?
Після відвідування кафе «Морозиво» в Оленки з братом залишилося 9 грн. , а витратили вони в 9 разів більше, ніж залишилося. Скільки грошей було в дітей спочатку?